.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ماجرا‎های دانشگاه آزاد از ابتدا تاکنون


همه‎چیز از یک بوفه دانشجویی آغاز شد؛ آن‎جا که عبدالله جعفرعلی جاسبی رییس دانشگاه آزاد 21 شهریور 1384 در مراسم افتتاح یک بوفه دانشجویی در دانشگاه آزاد واحد گرگان سخنی را بر لب راند که شاید هیچ‎گاه گمان نمی‎کرد که همین موضوع می‎تواند در عرض چندین سال احتمال پایان یافتن ریاست طولانی‎مدت خود بر این دانشگاه بزرگ را تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. آن سخن این بود که «... امسال به‎دلیل بالا رفتن حقوق اساتید و هیئت علمی مجبور به افزایش شهریه شدیم و در صورتی‎که دولت به دانشگاه آزاد کمک کند، این افزایش حذف خواهد شد.... »
همین سخنان جاسبی درباره افزایش شهریه به نارضایتی دانشجویان دانشگاه آزاد دامن زد تا جایی که در 24 شهریور همین سال یعنی سه روز بعد، عده‎ای از دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در اعتراض به این اقدام دانشگاه آزاد دست به تجمع زدند.
این نارضایتی‌‎های دانشجویان و والدین آن‎‎ها و انتقادات به دانشگاه آزاد موجب شد که جاسبی در ملاقات خود با رییس‌جمهور در آذرماه 1384 از کاهش 10 تا 18 درصدی شهریه‎‎های دانشگاه آزاد خبر دهد. و بر همین اساس بود که رییس‌جمهور در سفر استانی خود به ایلام در 11 آذر 1384، در جمع اساتید و دانشگاهیان این استان و هنگامی که با انتقادات و اعتراضات دانشجویان به دانشگاه آزاد روبه‎رو شد، گفت: «قرار شده است که آقای جاسبی شهریه‎‎ها را پايین بیاورد. » رییس‌جمهور همچنین تأکید کرد: «اگر این کار صورت نگیرد، جاسبی را جریمه می‌کنیم که سه فرزندش در دانشگاه آزاد درس بخوانند و اگر باز پایین نیامد، جریمه آقای جاسبی را سنگین‌تر خواهیم کرد.»

دانشگاه آزاد جدال را آغاز کرد
اما ماجرا از آن‎جا جالب شد که معاون جاسبی، پس از این سخنان رییس‎جمهور، در حرکتی که در نوع خود خاص بود، اعلام کرد: «شهریه‎‎ها کاهش نخواهد یافت، بلکه به‎جای این کار، به دانشجویان وام می‌دهیم.» و این نشان می‌داد که دانشگاه آزاد نه تنها هیچ قصدی برای کاهش شهریه‎‎ها ندارد، بلکه در همان سال 1384 - 1385 و حتی سال‌‎های بعد از آن با اعلام نرخ‌‎های علی‌الحساب، شهریه‎‎ها را حدود 10 درصد افزایش داد و پس از این بود که جدال مردم و دولت و دانشجویان از یک‎سو و مسئولان دانشگاه آزاد از سوی دیگر وارد دور تازه‎ای شد.

شکست طرح تحقیق و تفحص
در این میان، طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از این دانشگاه نیز با وجود حضور فرد بانفوذی چون علی‎رضا زاکانی در رأس این هیئت، به هیچ نتیجه‎ای نرسید و تا به امروز نیز از قرائت آن در مجلس خبری نیست. البته کارشناسان یکی از مهم‎ترین دلایل این ماجرا را حضور علی عباس‎پور تهرانی (برادر زن جاسبی) در رأس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‎دانند. امری که موجب شد در نهایت زاکانی نامه‎ای به غلامعلی حداد عادل، ریاست وقت مجلس شورای اسلامی، نوشته و در آن نسبت به کارشکنی‎‎های مسئولان دانشگاه آزاد در روند تحقیق و تفحص از این دانشگاه شکایت کند. البته علی‎رضا زاکانی چندان هم کار خود را بی‎نتیجه وانگذاشت و در 21 تیر 1385 با انتشار نامه‎ای هشت صفحه‌ای، علیه دانشگاه آزاد دست به افشاگری زد که با واکنش تند مسئولان دانشگاه آزاد روبه‎رو شد.

اقدام انقلابی می‌کنیم
اما انتقادات روزافزون دانشجویان به مدیریت دانشگاه آزاد که حتی موجب دادگاهی شدن برخی از آنان شد، در کنار مطالبات فراوان مردمی و از قضا عدم تمکین دانشگاه آزاد در برابر این قانون که «هرگونه افزایش شهریه در هر دانشگاهی حتی دانشگاه آزاد، باید به تصویب وزارت علوم برسد» منجر به آن شد که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در هشتم آبان 1385 در سخنرانی خود در جمع مردم پیشوای ورامین برای نخستین‎بار بحث «اقدام انقلابی» را در خصوص دانشگاه آزاد مطرح کرده و اعلام کند: «اگر دانشگاه آزاد شهریه‎‎ها را کاهش ندهد، درباره این دانشگاه تصمیم انقلابی خواهیم گرفت و همه ملت خوشحال خواهند شد.»
رییس اصلی دانشگاه آزاد وارد می‎شود
اما متعاقب این سخنان تند احمدی‎نژاد علیه مدیریت دانشگاه آزاد و از آن‎جا که به‎نظر نمی‎رسید جاسبی و سایر مسئولان این دانشگاه بتوانند در مقابل اقدام انقلابی منتخب ملت ایستادگی کنند، فرد صاحب نفوذ و به قول جاسبی «رییس واقعی دانشگاه آزاد» وارد عرصه شد تا این موضوع رنگ و لعاب دیگری به خود گرفته و وارد عرصه سخت‎تری شود.
هاشمی رفسنجانی نیز از اول آذر 1385 وارد این میدان پیچیده شد، تا صف‎بندی‎‎ها شکل دیگری به خود بگیرد. هاشمی در مراسم افتتاح کتابخانه واحد نجف‎آباد دانشگاه آزاد انتقادات مطرح شده علیه مدیریت این دانشگاه را «موذی‎گری» و «شرارت» خواند و در یک پیشگویی جالب حتی اعلام کرد که این شرارت‎‎ها شکست خواهد خورد!
وی در ادامه این سخنرانی خود تأکید کرد که «اگر قرار بود در مقابل این موذی‌گری‌‎ها عقب بنشینیم، باید به همان اتاق طلبگی برمی‌گشتیم و برای مردم مسئله می‌گفتیم!»

توقف عجیب؛ دلیلی جالب؛ و خیمه‎ای که تا مرز فتح رفتیم
اما مدتی پس از این سخنان هاشمی و اقدام عجیب جمع زیادی از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی مبنی بر صدور نامه‎ای خطاب به رهبر معظم انقلاب و تقدیر و تشکر از جاسبی در این نامه که موجب اعتراضات گسترده از سوی تشکل‎‎های دانشجویی و برخی کارشناسان شد، اقدامات و سخنان دولتی‎‎ها درباره دانشگاه آزاد فروکش کرد تا آن‎که غلامحسین الهام سخنگوی دولت نهم در 28 شهریور 1386 در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران از توقف هرگونه «اقدام انقلابی و غیرانقلابی» دولت در مقابل دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: «اقدام انقلابی و غیرانقلابی در مورد دانشگاه آزاد متوقف شد و بحث دانشگاه آزاد بنابر دلایل و مصالحی از دستور کار رییس‌جمهور خارج شده است و دولت در مسائل دانشگاه آزاد مداخله‎ای ندارد.»
«مصلحت»ی که الهام در سخنان خود از آن یاد کرد را شاید بتوان با آن‎چه که از سخنان رییس‎جمهور در برخی جلسات خصوصی شنیده می‎شد، رمزگشایی کرد، آن‎جا که گفته می‎شد، وي گفته است: «ما تا یک قدمی حصول نتیجه درباره موضوع دانشگاه آزاد به پیش رفتیم، اما به واسطه برخی مصالح و به توصیه بعضی از بزرگان، فعلا این امر را متوقف کرده‌ایم تا در وقت مقتضی اقدامات خود را مجددا آغاز کنیم.»

دانشجویان آرمان‎گرایی که «مصلحت»‎سنجی نمی‎کنند
با وجود این و پس از این توقف اقدامات انقلابی و غیرانقلابی، دانشجویان و در رأس آن‎‎ها تشکل‌‎های دانشجویی از مطالبات خود کوتاه نیامده و با برگزاری جلسات متعدد به نقد مدیریت دانشگاه آزاد پرداخته و خواستار قانونمند شدن این دانشگاه شدند.
شاید همین اعتراضات و مطالبات گسترده موجب شد که ماجرای دانشگاه آزاد در فاز جدیدی پیگیری شود که همان اصلاح اساسنامه توسط شورای‎عالی انقلاب فرهنگی بود. مضاف بر این‎که خود این فاز نیز دارای نکته‎‎های عجیب و جالب و بعضا باورنکردنی بود.

13مهر 1387؛ آغاز ماجرا‎های یک اساسنامه و مقاومت‎‎های مجدد دانشگاه آزاد
ماجرا‎های دانشگاه آزاد به آن‎جا رسید که شورای‎عالی انقلاب فرهنگی در شهریور 1387 اعلام کرد که اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد را از 13 مهر در دستور کار قرار خواهد داد، اما این تاکتیک نیز با واکنش و مقاومت هیئت امنای دانشگاه آزاد روبه‎رو شد و کریم زارع، عضو این هیئت، تأکید کرد که امکان اصلاح اساسنامه تنها از سوی هیئت مؤسس دانشگاه آزاد امکان‎پذیر خواهد بود.
اما شورای‎عالی انقلاب فرهنگی نیز در ابتدا کوتاه نیامده و تأکید کرد که هرچند با 15 روز تأخیر، اما اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد را آغاز خواهد کرد. البته این اعلام نظر شورای‎عالی انقلاب فرهنگی نیز مجددا با واکنش دانشگاه آزاد و این‎بار شخص جاسبی، رییس این دانشگاه، روبه‎رو شد که گفت: «هر وقت هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اساسنامه را اصلاح کرد این اصلاحات به شورای‎عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد. شورای‎عالی انقلاب فرهنگی نیز پس از این‎که هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اصلاحات لازم را بر روی اساسنامه انجام داد، می‌تواند این مورد را بررسی کند.»

اولتیماتوم شورای‎عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه آزاد: اصلاح نکنید، اصلاح می‌کنیم
مخالفت‎‎های جاسبی و مسئولان دانشگاه آزاد موجب شد که شورا یک گام تاکتیکی به عقب گذاشته و اعلام کند که اگر دانشگاه آزاد تا 10 دی اساسنامه را اصلاح و به شورای‎عالی انقلاب فرهنگی ارائه نکند، شورا خود به این کار اقدام خواهد کرد. اما این اولتیماتوم نیز کارساز نشد و با پایان زمان تعیین شده، اساسنامه دانشگاه آزاد همچنان بدون اصلاح ماند!

قانون دانان قانون‎شکن در پی راه فرار
در حالی‎که همگان گمان می‌کردند هیئت مؤسس دانشگاه آزاد در حال اصلاح اساسنامه به منظور تقدیم آن به شورای انقلاب فرهنگی برای تصویب نهایی است، بعد‎ها در اظهارنظر کریم زارع، عضو هیئت امنای این دانشگاه، در گفت‎وگوی وي با خبرگزاری فارس، مشخص شد که درست در همین ایام، هیئت مؤسس دانشگاه آزاد به‎جای پرداختن به اصلاح اساسنامه، دقیقا اقدامی موازی با اصلاح اساسنامه و برای خنثی کردن این برنامه شورای‎عالی انقلاب فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده بود.
و از این روی بود که در روز‎هایی که فشار‎ها به شورای‎عالی انقلاب فرهنگی از سوی تشکل‌‎های دانشجویی برای اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد به‎دلیل تأخیر بیش از حد هیئت مؤسس این دانشگاه به اوج رسیده بود، ناگهان در هفت شهریور 1388 بیانیه‎ای از سوی هیئت مؤسس دانشگاه آزاد صادر و در آن اعلام شد که: «اموال دانشگاه آزاد اسلامی وقف شد.»

وقف خوب؛ وقف بد
وقف اموال دانشگاه آزاد در وهله اول از نگاه کارشناسان امری مبارک و میمون به‎نظر می‌آمد تا آن‎که نکته‎ای قابل‎توجه، دیدگاه کارشناسان حقوقی و آموزشی را درباره وقف اموال دانشگاه آزاد تغییر داد. این نکته ظریف گنجانده شده در بیانیه وقف دانشگاه آزاد از جملات پایانی بیانیه استخراج شد. آن‎جایی که هیئت مؤسس دانشگاه آزاد تأکید می‌کنند که: «فقط متولیان حق دارند تمامی فعالیت‌‎های مربوط به اداره و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی را به انجام برسانند و به‎طور کلی اداره موقوفات منحصرا تابع مفاد وقف‎نامه و اصول و قواعد معتبر فقهی است.»
جملات پایانی بیانیه وقف اموال دانشگاه آزاد، آغازی بود بر واکنش‌‎های کارشناسان و صاحب‎نظران نسبت به پروژه «وقف اموال دانشگاه آزاد»، اما پیش از واکنش کارشناسان، یکی از نکاتی که در بیانیه وقف اموال دانشگاه آزاد بیش از همه‎چیز جلب‎توجه می‌کرد، اشاره هیئت مؤسس دانشگاه آزاد در این بیانیه به «استیذان از مقام معظم رهبری» و موافقت ایشان با این وقف بود.
همچنین کریم زارع، عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد، نیز در مصاحبه‎‎های مختلف با خبرگزاری‌‎ها تأکید می‌کرد که این اقدام هیئت مؤسس دانشگاه آزاد با استیذان از رهبر انقلاب صورت گرفته است. اما تأکید و اصرار مسئولان دانشگاه آزاد بر استیذان از رهبری موجب شد که رسانه‎‎ها در تماس‌‎های مختلف با دفتر اطلاع‎رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری صحت و سقم این موضوع را جویا شوند.

واکنش دفتر مقام معظم رهبری به وقف اموال دانشگاه آزاد
پیگیری‌‎های رسانه‎‎ها و افکار عمومی موجب شد که ناگهان ورق بر علیه دانشگاه آزاد برگردد. بدین صورت که عصر روز 10 شهریور 1388، دفتر مقام معظم رهبری اطلاعیه‎ای صادر کرد که متن آن بدین شرح بود: «در پی صدور بیانیه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در مورخ 7/6/1388 در مورد وقف اموال و دارایی‌‎های این دانشگاه، یک مقام آگاه در دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد: موافقتی از ناحیه رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی اعلام نشده است.»
پس از اطلاعیه صریح دفتر مقام معظم رهبری، واکنش‌‎های کارشناسان، حقوق‎دانان و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز درباره بیانیه وقف دانشگاه آزاد آغاز شد.
و در میان همه این واکنش‎ها، نظر اعضای شورای‎عالی انقلاب فرهنگی و حقوقدانان مبنی بر این‎که «وقف اموال دانشگاه آزاد بدون مصوبه شورای‎عالی انقلاب فرهنگی امکان‎پذیر نیست» راه را بر مسئولان زیرک این دانشگاه می‎بست. هرچند مسئولان این دانشگاه اعم از هاشمی رفسنجانی و به‎خصوص جاسبی همواره در سخنان خود اعلام می‎کردند که «صیغه (وقف) را خوانده‎اند و کار تمام شده است!»

نگاه‎‎هایی که همگی منتظرند تا مگر شورا کاری کند
در حالی‎که هیئت مؤسس دانشگاه آزاد با پایان اولتیماتوم، اساسنامه خود را اصلاح نکرد، همگان منتظر آن بودند تا شورای‎عالی انقلاب فرهنگی خود سریعا وارد عرصه شده و اقدام به اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد کند، که البته چنین نشد. حسین کچویان عضو شورای‎عالی انقلاب فرهنگی، طی مصاحبه‎ای با فارس در تاریخ 23 مهر 1388 از اولتیماتوم 2 هفته‎ای این شورا به دانشگاه آزاد سخن گفت و اعلام کرد اگر تا 2 هفته دیگر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد، اساسنامه را اصلاح نکند، شورا رأسا‌ وارد کار خواهد شد... . و سرانجام پس از 9 ماه تأخیر، شورای‎عالی انقلاب فرهنگی در جلسه پنجم مهرماه سال 1388 اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد را آغاز کرد.

اموال دانشگاه آزاد جزو اموال عمومی شد؛ سدی در مقابل وقف
اما پس از موضوع ریاست دانشگاه آزاد، موضوع اموال این دانشگاه که طبق اعلام کریم زارع مبلغی نجومی در حدود 250 هزار میلیارد تومان! است، نیز از جمله موضوعاتی بود که همگان منتظر بودند تا شورای‎عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص اظهارنظر کند، چراکه این موضوع با وقف اموال دانشگاه آزاد ارتباطی مستقیم داشت. در این باره نیز کبگانیان عضو شورای‎عالی انقلاب فرهنگی گفت که «کلیه اموال و دارایی‌‎های دانشگاه آزاد به‎عنوان منابع عمومی تلقی شد، یعنی نه متعلق به دولت است و نه متعلق به بخش خصوصی بلکه متعلق به عموم ملت است. بنابراین موضوع وقف در اساسنامه جدید قابل ‎بررسی حقوقی و شرعی است و تصمیم‌گیری در مورد آن باید براساس اساسنامه اصلاح‌ شده صورت گیرد.»

«استوانه»‎ای سخت مقاوم
هرچند بالاخره پس از چندین‎سال کش‎و‎قوس در خصوص دانشگاه آزاد، مخبر دزفولی، دبیر شورای‎عالی انقلاب فرهنگی پس از پایان جلسه 29 دی این شورا از پایان اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد سخن گفت، اما همان‎طور که همگان پیش‎بینی می‎کردند، پایان اصلاح اساسنامه نیز نمی‎توانست پایانی بر ماجرای عجیب و جالب و شاید غم‎انگیز دانشگاه آزاد باشد، چراکه هرچند در ابتدا مسئولان رده بالای دانشگاه آزاد از لازم‎الاجرا بودن مصوبات شورای‎عالی انقلاب فرهنگی سخن می‎گفتند، اما بعد‎ها هیئت مؤسس دانشگاه آزاد به ریاست رییس اصلی این دانشگاه «آیت‎الله هاشمی رفسنجانی» تشکیل جلسه داد و به سبب مغایرت اساسنامه با وقف اموال دانشگاه آزاد اعلام کرد: «این اساسنامه غیرقانونی و غیرشرعی است.»
هرچند مخبر دزفولی، دبیر شورای‎عالی انقلاب فرهنگی و کارشناسان حقوقی و نمایندگان مجلس تأکید کرده اند که «مصوبات شورای‎عالی انقلاب فرهنگی مصداق قانون و لازم‎الاجراست»، اما با در نظر گرفتن این موضوع که در طرف مقابل، افرادی حضور دارند که گوش‎شان چندان بدین سخنان بدهکار نیست، باید منتظر بود و دید که سرانجام این مقاومت‎‎های مسئولان دانشگاه آزاد که نتیجه‎ای جز آسیب دیدن دانشجویان و اساتید و کارکنان محترم این دانشگاه ندارد، چه خواهد شد.

منبع: هفته نامه پنجره


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.139 seconds.